Przemysłowe złącza TW - "tankwagen" - EUROZŁĄCZA


04.12.2023 12:40

Eurozłącza to popularny system złączy przemysłowych, stosowanych zazwyczaj w ogromnych cysternach do transportu cieczy i materiałów sypkich w przemyśle petrochemicznym, chemicznym czy spożywczym. Złącza te nazywane są również skrótem TW, od niemieckiej nazwy tankwagen, często właśnie w specjalistycznych pojazdach używanych na terenie całej Unii Europejskiej. Dlatego wielu klientów, zamawia w naszej firmie gotowe przewody wyposażone w złącza w tym systemie, aby uzupełnić wyposażenie posiadanych urządzeń i pojazdów, które transportują różne substancje na terenie całej Unii.

gotowe-zlacze-TW-przewod

Prezentowany system złączy TW, nazywany również złączami cysternowymi lub eurozłączami opiera się o łączenie części w typie MK, którą nakłada się na część typu VK. Aby zamknąć i uszczelnić złącze należy docisnąć obie części do siebie, a uszczelnienie powstaje w wyniku obrotu pierścienia z części MK za pomocą odpowiedniej dźwigni. Zablokowanie tej dźwigni równocześnie blokuje obrót złącza zabezpieczając je przed niekontrolowanym wypięciem czy rozszczelnieniem połączenia.

elementy-eurozlacza-TW-podpis

Powyższe elementy, użyte do zakucia przewodów, opierają się o system króćców gładkich z pierścieniem zabezpieczającym pod zastosowanie obejm skorupowych.

Zaślepienie złącza możliwie jest na dwa sposoby, zarówno za pomocą części w typie VB (zaślepienie części MK) jak i częścią w typie MB (do części VK). Złącza te uszczelnia się uszczelką profilową GSD, natomiast zawory zamykające w typie MB uszczelnia się płaską uszczelką TWF. Do uszczelnienia gwintu stosuje się uszczelki płaskie typ GD. Materiał, z którego wykonane są uszczelki, dobiera się na podstawie odporności chemicznej na transportowane medium.

Normalizacja złączy TW

Normy techniczne, takie jak EN 14420-6 dotycząca szybkozłączy cysternowych (szybkozłącza TW), są wprowadzane w celu zapewnienia jednolitych standardów w zakresie jakości, bezpieczeństwa, wydajności, wymiarów oraz metod testowania dla określonych produktów lub procesów. Celowość wprowadzania takich norm jest wielowymiarowa:

  1. Bezpieczeństwo: Normy określają parametry, takie jak zakres ciśnienia roboczego i temperatury, co gwarantuje, że złącza będą bezpieczne w użytkowaniu do określonych zastosowań.

  2. Wymienność: Dzięki ujednoliceniu wymiarów złączy, produkty różnych producentów są kompatybilne, co ułatwia wymianę i serwisowanie.

  3. Jakość: Określenie materiałów, z których mają być wykonane złącza, zapewnia ich trwałość i odporność na korozję oraz inne czynniki zewnętrzne.

  4. Komunikacja: Normy stanowią wspólny język dla producentów, dostawców i użytkowników, co ułatwia porównywanie produktów i usług.

  5. Ochrona środowiska: Ustalając warunki, w jakich złącza mogą być stosowane, normy przyczyniają się do ochrony środowiska, np. poprzez zapobieganie wyciekom szkodliwych substancji.

  6. Efektywność ekonomiczna: Ułatwiają one produkcję masową i obniżają koszty, ponieważ producenci mogą produkować części do złączy, które będą pasować do wielu różnych systemów na szerokim rynku.

  7. Innowacyjność: Normy mogą również stymulować innowacje, ponieważ ustanawiają minimalne wymagania, zachęcając producentów do ich przekraczania i ulepszania swoich produktów.

W przypadku normy EN 14420-6, szczególnie ważna jest jej rola w zapewnieniu, że złącza TW będą bezpiecznie przesyłać różnorodne media, co jest kluczowe w przemyśle petrochemicznym, spożywczym, farmaceutycznym i innych sektorach, gdzie transport substancji w wymienionych warunkach jest codzienną praktyką.

Norma EN 14420-6 zastąpiła niemiecką normę DIN 28450.

Norma EN14420-3 z kolei dotyczy konkretnie właściwych parametrów technicznych dla gładkich króćców stosowanych z obejmami skorupowymi, oraz tych obejm, materiałów z jakich są wykonane.

Montaż przewodów

montaz-zlacze-TW

Na zamówienie klienta, przygotowaliśmy przewody ze złączami TW, oparte na wężu TURBOCORD. Zastosowany wąż charakteryzuje się bardzo grubymi ściankami, wykonanymi z materiałów odpornych na ścierne medium sypkie (mieszanka kauczuku naturalnego i odpornego na ścieranie SBR). Węże te poleca się zwłaszcza do transportu piasku, kwarcu, szkła czy korundu, czyli substancji często używanych do procesu piaskowania i śrutowania. Ponadto, materiały z których wykonano wąż wykazują się przewodzeniem i odprowadzaniem gromadzących się podczas pracy węża ładunków elektrostatycznych.

Zastosowanie w tych przewodach złączy w systemie TW, wiąże się przede wszystkim z ich uniwersalnością zastosowania w wielu miejscach przeładunkowych, co pozwala na skuteczny i wytrzymały sposób instalacji przyłączy do załadunku i rozładunku bez potrzeby stosowania dodatkowych redukcji i przejściówek. Zastosowanie obejmy skorupowej, to najpewniejszy sposób montażu złączy w wężu o tak grubych ściankach, bez obaw o "wydmuchanie" króćca z węża podczas pracy.

Montaż obejm odbywa się dwuetapowo. Najpierw, obejmy są skręcane wstępnie na króćcu, opierając się zaczepem na pierścieniu bezpieczeństwa. Następnie tak przygotowane przewody należy pozostawić na kilka godzin, w temperaturze pokojowej, aby materiał węża mógł się prawidłowo ułożyć w przestrzeni pomiędzy króćcem, a obejmą. Dopiero po takim "ułożeniu" się kauczuku, należy przeprowadzić ponowne dokręcenie śrub w obejmie, aby z jednej strony nie uszkodzić przewodu podczas montażu, a z drugiej aby zapewnić odpowiedni i równomierny ścisk na końcówce węża. Śruby obejmy dokręca się na skos, dla równomiernego rozłożenia naprężeń. Pamiętać należy również o tym, że należy okresowo, sprawdzać stan przyłączy i zacisku obejm skorupowych, gdyż przewód podczas pracy, może zmieniać swoje parametry, co może poskutkować osłabieniem połączenia.

schemat-dzialania-obejma-skorupowa

Powyższy schemat objaśnia zasadę na jakiej obejma skorupowa, zaciska się na gładkim króćcu do węża. Istotne dla prawidłowej pracy złącza jest pozostawienie wolnej przestrzeni pomiędzy pierścieniem zaczepowym, a gumowym wężem, co umożliwi mu ułożenie się przy zaciskaniu obejmy. Wewnętrzne karby, znajdujące się w obejmie skorupowej, dodatkowo powodują równomierne zaciśnięcie się na ściankach węża na całej długości króćca, gdy nadmiar wypchniętego przez karby materiału wypełni przestrzeń pomiędzy zewnętrzną warstwą węża a wnętrzem obejmy.

Pośpieszne i niechlujne skręcenie obejm może skutkować nieszczelnością przewodu, uszkodzeniem końcówek i narażeniem operatora na niebezpieczeństwo, lub na poważne straty przy przesyle często cennego medium. Schemat pokazuje, iż zbyt głębokie naciągniecie węża, może uniemożliwić jego prawidłowe ułożenie się podczas montażu, a zbyt mocne skręcanie może uszkodzić zarówno wąż, jak i obejmę. Poza tym siła skręcenia, będzie ograniczona zewnętrzną średnicą pierścienia zaczepowego. Należy pamiętać, iż materiał, z którego wykonany jest wąż, potrzebuje czasu, aby się odpowiednio poddać twardym elementom obejmy. Skręcenie jednorazowe "na siłę" może wąż uszkodzić, wrzynając się nierównomiernie w jego ścianki, co jest równoznaczne z uszkodzeniem jego struktury, a nawet przecięciem.

Zaletą takiego sposobu montażu przewodów, w porównaniu np. do tulei zaciskowych jest możliwość naprawy końcówek, bez potrzeby używania specjalistycznych urządzeń i możliwość wielokrotnego używania zarówno obejm jak i króćców.

 

 

100%
JAKOŚĆ
 
7500
Ponad 7500 rodzajów
węży i złączy
25 lat
Blisko 25 lat
doświadczenia
24h
95% asortymentu realizujemy
od 24h do 7 dni roboczych

Potrzebują Państwo porady technicznej?

Prosimy o kontakt, pomożemy Państwu fachowym doradztwem:

(+48) 75 615 20 30 biuro@intertech.info.pl
Serwis wykorzystuje pliki cookies w celu dostarczania lepszej jakości usług. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.